Doen en ervaren: dan komt duurzaamheid tussen de oren. ©
Voor groep 7 en 8, en vmbo 1.
Een groot deel van het concept wordt vrijgegeven! Zodat het voor elke NME binnen bereik komt. €500,- ex BTW. De extreem luxe variant wordt grotendeels uitbesteed en zal rond de €3000,- gaan kosten.
Op dit moment is er een enthousiaste partij waardoor we een tussenweg gevonden hebben! Een heel degelijke en luxe versie voor €2000,-   Neem contact op voor eind juli!

We maken hem daarbij nog geschikter voor de uitleen.

De eenvoudige versie krijgt 2 windmolens, en twee complete pompen voor de aardwarmte. En verder kan je zelf alles via het boodschappenlijstje regelen en naar eigen inzicht (of de bouwtekeningen) in elkaar zetten. De vormgeving van de huisjes kan dan natuurlijk helemaal aangepast worden als je dat bijvoorbeeld zou willen.
De volgende productieronde is in augustus. 

 

Over zon, wind en aardwarmte.

  • 6 groepen gaan elk met 1 kist aan de slag.
  • 2 groepen gaan propellorbladen maken voor een windmolen die vervolgens de lampen moet laten branden. En waar zet je die molens dan neer in Nederland?
  • 2 groepen gaan met een handpomp aardwarmte naar de verwarming van het huis pompen en ja, de temperatuur stijgt. Is die energie helemaal gratis?
  • 2 groepen gaan bepalen hoe schuin de zonnecellen op het dak moeten staan; dat kun je gewoon zien. Maar wat als je huis niet op het zuiden staat?
  • Alle resultaten komen vervolgens samen, als elke groep haar bevindingen aan de hand van een vragenlijstje met de klas deelt.


Daarmee is het een echte doe-activiteit. De opdrachten worden begeleid door een strak stappenplan op papier. Tegelijkertijd krijgt de creativiteit wel ruimte. En zijn er talloze mogelijkheden om verder te gaan. Niet alleen voor snelle leerlingen.
Met opdrachten voor de kinderen die eerst doen en dan pas denken en andere opdrachten voor leerlingen die op het vwo aankoersen en iets meer abstractie aankunnen.
Het werken met deze leskisten duurt 1,5 – 2 uur.

Een leskist die thuishoort in elke gemeente. Het is echt belevenisonderwijs. Door het doen komt de kennis bij de kinderen binnen. Dit zijn de lessen die bijblijven.

 


U wilt het lesmateriaal al zien? Dat kan: het lesmateriaal kunt u al downloaden.
U ziet dan ook heel goed hoe de experimenten er uit zien.
Inmiddels staan er 46 sets in Nederland. Misschien ook wel dicht bij u in de buurt. De inzet verschilt ook. Zelfstandige uitleen aan scholen, of met inzet van een vrijwilliger/gastdocent.

De stevige leskisten passen gemakkelijk in de auto. En daardoor zeer geschikt voor een uitleensysteem.

De korte instructievideo voor gastlessen. De handleiding is uiteraard veel uitgebreider.

 

Een variant is het bouwen van een windmolenpark.

Dan gaat de hele klas aan de slag met de windmolens. Dat is qua te bereiken doelstellingen minder veelzijdig; maar eenvoudiger zelfstandig te doen voor de docent. NME Overbetuwe en Zevenaar heeft een compleet windmolenpark aangelegd. Updates staan op de link van het windmolenpark.

 

[read more=”de innovaties van 2015″ less=”Verberg”]

U heeft de kisten vast al eens in handen gehad. Inmiddels zijn er zo veel ervaringen van anderen dan alleen die van Belevenisonderwijs; dat er ook een serie innovaties zijn doorgevoerd.

  • wind: de LEDlamp zit verborgen in het elektronicadoosje. Het elektronica kastje heeft ook een digitale meter gekregen. De voet van de windmolen is gevat in pvc, die daardoor altijd mooi past in de pvc-voet. Geen gewiebel meer als het hout een keer erg droog is.
  • aardwarmte: de koppelstukjes zitten nu vast aan knijpers in plaats van in een doosje – niet meer kwijt te raken. En de pomp heeft een mooi handvat gekregen. Het huis is hufterproof.
  • zon: een mooie looplamp in plaats van klemlamp, de hoekmeter is nu ingebouwd zonder perspex opzetstuk (je ziet nu een pijl wijzen) en de elektronica is van binnen afgeschermd. Omdat de mooie kasjes niet meer leverbaar waren, zijn de huizen nu anders en erg sterk.

Dank voor alle feedback. Ieder gebruikt de materialen anders.

[/read]

 

didactische keuzes
De leskisten zijn echt een stuk gereedschap. De werkbladen zijn een stap-voor-stap handleiding. Ze vormen een eenvoudige structuur voor de les. Een les die iedereen zou kunnen geven: inleiding; het echte werk; en het delen van de ervaringen.
De context en achtergrondinformatie wordt door de begeleider of docent gegeven. Niet alleen wil ieder op een andere manier werken met dit gereedschap, maar het verhaal verandert ook met het jaar. In de praktijk heeft elke begeleider een andere rugzak om het verhaal over duurzaamheid op de eigen manier in te vliegen. Uiteraard krijgt u een opzetje, in de praktijk echter fietst de ene begeleider langs allemaal huizen met zonnepanelen en wordt daar enthousiast van. De andere docent wordt helemaal enthousiast van enkele Klokhuis-filmpjes. Of er wordt een windmolenpark gebouwd. Of het is tijd om te kijken of leerlingen zelfstandig onderzoek kunnen doen. Misschien heeft u behoefte aan het aftasten van de voorkennis van de leerlingen. Houdt u dan de materialen in de kist; zodra ze die zien, gaan ze direct aan de slag.

De materialen in deze kist zijn dus gereedschap. Met dit gereedschap zie je dat groene energie werkt. U kunt direct aan de slag. Maar ook kunt u het papierwerk volledig naar wens aanpassen aan uw didactische visie. U krijgt toegang tot een dropbox met alle documenten. En zo kunt u ook gebruik maken van andermans benadering.